סטרואידים מונחי יסוד

מונחי יסוד

מונחי יסוד

מונחי יסוד אלו הינם אותם שמות או מושגים ששמענו ולא ידענו לענות עליהם, או ידענו עליהם בחלקם, ואני מקווה שאוכל לכלול זאת ולענות עליהם.

אוראלי – ORALS

במונח זה משתמשים כאשר מדברים על סטרואידים הנלקחים דרך הפה בבליעה או הנמסים מתחת ללשון. סטרואידים אלו מגיעים במהירות רבה לדם ולכן יש לקחתם במקרים מסוימים מספר פעמים ביום, ודבר זה גורם לרמה גבוהה בריכוז שלהם בדם, וכתוצאה מכך יש להם השפעה מזיקה מאוד לכבד, במיוחד תרופות השייכות לקבוצת אלפא-אלקלאיד 17 כגון: אנאדרול, דיאנבול והלוטסטין.

אלפא-אלקלאיד 17 – ALPHA-ALKYLATED 17

הוא מכוון לתוספת של CH3 – שהינו אלקיל המתחבר לפחמן היושב במקום ה – 17 במולקולות הסטרואיד. במרבית הסטרואידים הנלקחים דרך הפה, נמצא שתוספת זו מאריכה את חיי הסטרואיד בגוף ותוך כדי כך מגבירה את פעילותו החיובית וכן את תופעות הלוואי השליליות.

אנאבולי – ANABOLIC 

אין אנאבול טבעי או חומר טבעי אנאבולי וכל חומר המתיימר להיקרא בשם זה ואינו תרופה  הינו שקר.

מונח זה מתייחס לבנייה של הגוף בעזרת כימיקלים שונים המזרזים את תהליך הבנייה. תהליך זה מתאפשר ע”י לקיחת חומרים מהדם הנחוצים לבנייה ותיקון, וזוהי מטרת השימוש. השאיפה אליה אנו שואפים באופן טבעי, היא להגיע לתוצאה אשר תגרום לבניית הגוף ללא כל תופעות לוואי כלשהן.

השימוש בתרופות מביא למאזן חיובי של חנקן בגוף ואז לפירוק מהיר של חלבונים ובניית תאים נוספים בגוף וזהו הצד האנאבולי שבתרופה.

אנדרוגני – ANDROGENIC

מושג זה מתייחס לאופי השפעתו של ההורמון טסטוסטרון.

הורמון זה אחראי על אפיונים זכריים כגון: שעירות יתר, התעבות הקול, שינויים באיבר במין הזכרי, ודחף מיני גבוה. 

בכך גם מתבטאות תופעות הלוואי השליליות כתוצאה מהשימוש בטסטוסטרון. כיוון שאין כיום תרופה המפרידה באופן מוחלט בין הצד האנאבולי לצד האנדרוגני, לכן עקב רמת הסיכון ה”מחושבת”  נגזר מכך שבכל צד טוב יש גם צד רע.

לעיתים גורמות ההשפעות האנדרוגניות לעלייה בתוקפנות וכן לעלייה בכמות הגליקוגן והד.נ.א. בגוף, ולכן כאשר אומרים שסטרואיד מסוים גבוה באנדרוגן, אנו אומרים שהוא בעל יכולת אנאבולית גבוהה ויגרום לעלייה מהירה בכוח, בנפח ובמשקל שריר, אך לטווח הארוך תופעות הלוואי השליליות יגרמו לנזק כה רב שעדיף לא לקחת סטרואידים בעלי יכולת אנדרוגנית גבוהה.

אסטרוגן – ESTROGEN

זהו ההורמון של המין הנשי המפורסם בשמו, והורמון נוסף הוא הפרוגסטרון.

הורמונים אלו מופרשים אצל הנקבה ע”י השחלות מגיל הבגרות המינית ועד לאחר תום הווסת.

כמויות קטנות של אסטרוגנים מיוצרות גם ברקמות השומן, והם האחראים להתפתחות סימני המין המשניים של הנקבה התפתחות השדיים, צמיחת שיער הערווה, התרחבות האגן, וכן לקיום היצר המיני. 

הורמון האסטרוגן נמצא בכמויות קטנות גם בגוף הגבר.

ארומטי – AROMATIZE

מונח זה מתייחס לתגובה מורכבת של הגוף שבה ישנו עודף של הורמון זכרי – טסטוסטרון ההופך להורמון נקבי – אסטרוגן. 

כמובן שאנשים הרוצים או משתמשים בסטרואידים צריכים להימנע ככל האפשר מתופעה זו.

תופעה ארומטית מגיעה בדרך כלל בשילוב עם תופעות אנדרוגניות, כלומר זהו מצב התופעה הארומטית עם תופעות לוואי שליליות הנפוצה ביותר היא :

גניקומאסטיה  –   זהו שינוי אנדרוגני של גדילת ותפיחת הפטמות הנובעת מיתר אסטרוגן בגוף הגבר, ומלווה בכאב ונפיחות ברקמות שמסביב לפטמות. ניתן למנוע תופעה זו ע”י שימוש בחומרים אנטי – אסטרוגנים ואי שימוש בסטרואידים בעלי יכולת אנדרוגנית גבוהה, לדוגמא:

חומרים בעלי רמה אנדרוגנית גבוהה: דיאנבול, אנאדרול, סוסטנון, הלוטסטין.

חומרים בעלי רמה אנדרוגנית נמוכה: פרימבולן, אנבאר, וינסטרול, מקסיבולן.    

בעיות רבות יופיעו ברמות אסטרוגן גבוהות כגון; נפיחות, טפטוף וכאב מהפטמות.  הדרך היחידה להיפטר ממצב זה אחר שהוא קורה היא אך ורק ע”י ניתוח. ובנוסף, בעיות נוספות נגרמות בשל עלייה ברמת הפרולקטין – הורמון אשר מופק ע”י ההיפופיזה. 

BLOCKING AGENT

זהו שם הניתן לתכשירים רפואיים אשר מונעים את כניסת הסטרואידים  מהכליות לשתן. עצם פעולתם הזמנית היא במניעת כניסת הסטרואידים לשתן, בכך נגרמת תופעה מעניינת שתוצאות בדיקות דם להימצאות סטרואידים יוצאות שליליות וזאת בשעה שהם נמצאים במחזור ובגופנו.

סטרואידים נפוצים ידועים הם : PROBENECID , CARINAMIDE , ANTURANE ועוד.   

DEFEND נחשב למוצר חדש וחוסם כמעט את כל הסטרואידים האנאבוליים הנלקחים דרך הפה, וחומרים בהזרקה בעלי יכולת שרידות גבוהה בגוף להרבה זמן כגון; דקה-דורבולין ואקופויז. 

בדיקות מעבדתיות לגילוי סטרואידים

1. הבדיקה נקראת GC/MS והיא המתקדמת ביותר כיום מבחינה טכנולוגית . הבדיקה נעשית ע”י בדיקת שתן למציאת ממצאים של סטרואידים אנאבוליים. בדיקה זו עליונותה היא בזאת שהיא מסוגלת לאתר רמות מאוד נמוכות של סטרואידים ויודעת להבדיל בין הסוגים השונים. עקב ריבוי סוגי הסטרואידים השונים, ה – GC – GAS CHROMATOGRAPH ( גז כימוטוגרפי ) תפקידו העיקרי הוא לבודד את הסוגים/חומרים  השונים של הסטרואידים האנאבוליים כדי שה – MS – MASS SPECTROMETER  ( מודד ספקטומטרי ) ינתח זאת בצורה היעילה והמדויקת ביותר שניתן להגיע.

קרן של אלקטרונים משוגרת למולקולת הסטרואיד בסדר מולקולרי מסוים למודד הספקטרומטרי לקבלת התוצאות המדויקות והאמינות ביותר.

2. השיטה השנייה נקראת RIA – RADIOMMUNOASSAY – בדיקה זו הוכיחה את עצמה במספר רב של מקרים כלא אמינה, ומאז שהטכנולוגיה לעיל נוצרה לא משתמשים בבדיקות אלו.     

מחזור – CYCLE

מונח זה מתייחס לזמן השימוש בסטרואידים.

מחזור ממוצע הינו בין 6 עד 8 שבועות בממוצע כאשר זמן ההפרדה בין סבב לסבב הינו בין 10 ל – 12 שבועות. 

זמן זה דרוש בכדי למנוע תופעות לוואי  שליליות כאשר המשתמש מאפשר לגוף לשחזר את מחזור ההורמונים הטבעי שלו ולהחלים מכל נזק לכבד או בעיות אחרות.

המחזור אף חשוב מאוד לשם שמירת יעילות הסטרואידים כיוון ששימוש ארוך גורם לגוף לא להיות מושפע מאוד או כמעט בכלל מהתרופה ומתרגל לנוכחותה.

נציג 2 שיטות של מחזור :

 

1. יהלום ◊ – לפי צורתו המחזור מתחיל בכמות קטנה מלמטה שהולכת וגדלה, מגיעה לשיאה באמצע המחזור ואז יורדת שוב עד שמגיעה לרמה ההתחלתית ואז מפסיקים.

2. פירמידה ▲  – המשתמש מתחיל את המחזור ברמה הגבוהה ביותר ויורד באיטיות עד לרמה הנמוכה ביותר בסוף המחזור. 

ניתן לבנות תוכניות שונות בהתאם לרצון ומטרת המשתמש, ושיטות המחזור לעיל הינן רק בגדר הצעות. המחזורים שונים וזאת לפי אופי התרופה ומינונה. 

עצה –  עדיף לנהל רישום מדויק של התרופה הנלקחת וע”י כך להסיק מסקנות בתום המחזור או באם נתגלו בעיות גופניות כלשהן בפרק הזמן הנתון, אז נסיק מכך שאותה תרופה לא מתאימה לנו, ואם נצטרך להגיע לרופא המטפל הוא ידע איך להמשיך עקב אותה תרופה שלקחנו.

ישנה יעילות רבה ל – 2 מחזורים בשנה ולא יותר , הם יעילים ומונעים תופעות לוואי  שליליות במידת האפשר והפרש הזמן בין מחזור למחזור.                 

מיפוי תגובה – RECEPTOR MAPPING

זהו מינוח טכני אשר משתמשים בו כדי לקבוע כיצד סטרואיד מסוים מגיב על אדם מסוים. דבר זה נעשה בעזרת מספר בדיקות פנימיות ובדיקות פיזיות כגון:  כוח, משקל והיקף שריר.                     

זו אחת האפשרויות לדעת איך להגיע לכמות האידיאלית שצריך לקחת.

בשיטה זו משתמשים במספר סטרואידים בכמויות שונות ובקומבינציות שונות ובודקים את ההשפעה על הספורטאי באופן מתמיד, עד שמגיעים לתוצאה הטובה ביותר ואז נקבע המינון המתאים ביחד עם השילוב המתאים שהוא בעל התוצאות הטובות ביותר לתופעות לוואי השליליות המועטות ביותר.

אנו ממליצים על בדיקת רקמות ודם אשר תיתן לנו מידע על סוגי הסטרואידים המתאים ואשר ישפיעו עלינו בצורה הטובה ביותר.

קומבינציה – STACKING

במונח זה משתמשים כאשר רוצים לתאר שימוש של שני סטרואידים או יותר בו זמנית. ידוע כי תופעות לוואי שליליות מופיעות ברמה נמוכה יותר כאשר משתמשים במספר סטרואידים בו זמנית, כל אחד מהם בכמות קטנה. בדרך זו משיגים בדרך כלל תוצאות טובות יותר. 

קומבינציה מושגת ע”י שימוש בסטרואיד מוזרק ביחד עם סטרואיד גלולה, או שני סוגי סטרואיד גלולה או שני סוגי סטרואיד מוזרק. ע”י שילוב של שני חומרים נוצר בדם חומר חדש שהוא לעיתים אפקטיבי הרבה יותר מן הרגיל.

קואונטרפיטס – COUNTERFEITS

מונח זה מזוהה כחומרים אשר לא יוצרו ע”י מעבדות רפואיות מוכרות  הנמצאות תחת פיקוח ה- FDA. בדרך כלל מדובר על זיופים של תרופות מוכרות ע”י חברות פירטיות-מחתרתיות וכינויים הוא סמי מרתף. תעשיית הזיופים מתבצעת כבר שנים מספר ונובעת ממסחר של השוק השחור. במדינות מסוימות נאסר השימוש בסטרואידים  לחלוטין, ולהבנת החומרה, זוהי עבירה פלילית לרופא לרשום מרשם רפואי של סטרואידים לאדם מבלי שהזדקק להם בריאותית, ולמרות הכל השוק השחור פעיל מאוד והזיופים ממשיכים להופיע.

המונח קואונטרפיטס מציין כי התרופה אינה אמיתית, ולאמיתו של דבר חלק מן התרופות המזויפות עשויות מחומרים אשר משתמשים בה יצרני התרופות האמיתיות, למרות שבחלק מהתרופות המזויפות לא נמצאו סטרואידים בכמות מספקת או בכלל , אולם הבעיה העיקרית היא שחומרים אלו מיוצרים בתנאי מחתרת, במעבדות לא סטריליות וללא כל בדיקה והשגחה.

לפעמים התרופה עצמה מכילה חומרים מזיקים, או שהובלת התרופה נעשית ע”י הברחה ובתנאי היגיינה גרועים וע”י כך נחשפת התרופה לחיידקים ווירוסים ובמקרים לא מעטים אירעו מקרי מוות בעולם כתוצאה משימוש בזיופים אלו והרעלת דם, במיוחד מזיוף תרופה בשם H.C.G המופקת משתן של נשים בהריון ונדבר עליה בהמשך.

כן דווחו מקרים של דלקות באזור ההזרקה, דלקת ריאות ושפעת.

המשתמש חייב להיזהר מזיופים המיוצרים בעיקר במקסיקו, פולין ורומניה, מפני שבראש ובראשונה מדובר בגופנו וחיינו ועלינו להתייחס לזאת בשיא הרצינות, ולהלן מספר מוצרים מוכרים  בעלות שמות מעבדות :       

BAYER, PARORGANON, WINTHROP, SQUIBB, ARTER-GLOGAY, UPJOHN, SEARLE, RUGBY, LYPHOMED, SCHERING, CIBA – GIEGY, CARTER, STERIS, LYPHOMED וכן עוד יצרנים מוכרים נוספים מספרד, איטליה, צרפת, בלגיה ועוד.

להלן מספר שמות של מעבדות ייצור תחת פיקוח ה – FDA : BOLAR , SCHEIN , GOLDLINE , MCNEIL , ELDER , BROWN.

בתוך אריזות התרופה חייב להיות :

• עלון למשתמש ובו חומר הסבר.

• התרופה חייבת להיות סגורה באופן הרמטי עם תאריך תפוגה מוטבע.

• אין לקנות כדורים בתפזורת או בקבוקים פתוחים.

• למען הסר ספק ולמען ביטחונך האישי אנא פנה לבר סמכא  בנושא לרוקח או רופא אשר יבדוק את אמינות התרופה לפני השימוש.    

לאחר מכן עלול להיות מאוחר מדי!!!

לפחות 50% מהחומרים בשוק מזויפים, חסרי תועלת במקרה הטוב ומזיקים במקרה הרע. נוסף על כך, אנא , אם החלטת להשתמש בסטרואידים קח את עצמך לרופא המטפל ותעבור בדיקות דם כלליות- מקיפות, ובדיקת תפקודי כבד וכליות.   

קטבולי – CATABOLIC

זהו המינוח ההפוך מאנאבולי כרשום לעיל, ופירושו הריסת תאי שריר. מצב קטבולי נמצא/נוצר אצל אנשים עם דלקות, אנשים ללא יכולת תנועה (מוגבלים, נכים) ואנשים מתים. אתלטים המתאמנים באופן רציף עם משקולות משפיעות גם הם בצורה קטבולית. לכן סטרואידים אנאבוליים הופכים מצב זה ועובדים יותר טוב בשרירים המצב נתון זה. 

רמת תגובה – PLATEAU

זוהי הנקודה שבה הסטרואיד הנמצא בגופו של המשתמש מפסיק להיות יעיל. דבר זה קורה כאשר החומר המגיב על הימצאות הסטרואיד הנמצא בתוך השריר אינו מודע ואינו מגיב יותר לסטרואיד. דבר זה קורה בערך כ- 6 שבועות לאחר תחילת המחזור, ואז בדרך כלל יש להגביר את המינון של הסטרואיד או לעבור לסטרואיד אחר, או לסיים את המחזור ולהמתין מספר שבועות עד להתחלת מחזור חדש. 

הדרך המקובלת למנוע רמת תגובה והזכרנו זאת לעיל היא לקחת שילוב של 2 סוגים או יותר של סטרואידים ובכך לנסות למנוע את רמת התגובה ולגרום להארכת המחזור עד לזמן היחסי הנדרש להגדלת השריר.

×