טיפול בכאבי גב באמצעות פעילות גופנית

טיפול בכאבי גב באמצעות פעילות גופנית

לפעילות הגופנית חשיבות גדולה בכל שלבי ההחלמה מפציעת גב. כמובן שיעשה שימוש בתרגילים מסוגים שונים עם ההתקדמות שלך. בשלבים המוקדמים, כאשר הגב שלך עדיין כואב, יתכן ותצטרך ללמוד תרגילים ספציפיים שתפקידם להוריד את רמת הכאב. תרגילים אלו עוזרים בהקלת הכאב ובהרגעות. יתכן ותצטרך ללמוד תרגילי ”מנח”, אשר ימקמו את עמוד השדרה במנח של מנוחה. תרגילים אלו יכולים לתת הקלה לשרירים ולמפרקים כואבים. 

כאבי גב עלולים להיות שוחקים מבחינה פיזית ומנטלית. יתכן ותרגילי ”הרגעות” לא יפתרו את הבעיה שלך, אך הם יכולים לעזור בהקלת הכאב והלחץ המתלווה אליו. תנועה היא אלמנט חשוב מאוד גם כאשר הגב עדיין כואב. בתחילה מומלץ על תנועות זהירות אשר מאפשרות זרימת דם והזנה לאזורים הפגועים. בנוסף לכך, תנועות של מפרקים ושרירים מאותתות למערכת העצבים לחסום את הכאב המגיע.
כאשר גבך מתחיל לכאוב פחות, התרגילים ישתנו ויתמקדו בבריאות הכללית של גבך. שינויים אלו יתמקדו ב:
גמישות
תרגילים המשפרים את הגמישות עוזרים בצמצום הכאב ומקלים על שמירת עמוד השדרה במנח הניטראלי שלו. שרירים מקוצרים עלולים לגרום לחוסר איזון בתנועות עמוד השדרה. הדבר מגדיל את הסיכון לפציעה בעמוד השדרה וברקמות התומכות בו. תרגילי גמישות לגו ולגפיים התחתונות עוזרים ליצור תבנית תנועה בטוחה. התקדמות איטית והדרגתית בתרגילי המתיחה עשויה להגדיל את הגמישות בשרירים וברצועות של הגב ולצמצם את הסיכוי לפציעה חוזרת.
כוח
השלב הבא של הפעילות הגופנית מתמקדת בשיפור הכוח של השרירים התומכים בעמוד השדרה. שרירים אלו עוזרים להביא את עמוד השדרה למנח הניטראלי שלו, ולהשאיר אותו שם. שרירי בטן גב וירך המאומנים היטב יכולים לעזור בלהחזיק את הגב במנח הניטראלי שלו וליצור סוג של מחוך טבעי. אחד מיתרונות אימון הכוח הבסיסי הוא שהוא אפשרי לביצוע בבית ואינו דורש ציוד יקר.
יציבה
תרגילי יציבה עוזרים לשרירים בביצוע דפוסי תנועה נכונים בין האגן לגב התחתון. המפתח ליציבה בטוחה ובריאה הוא ללמוד כיצד למצוא ולהישאר במנח הניטראלי של עמוד השדרה. סיבוב האגן לפנים מגדיל את העקומה המותנית (הלורדוזה המותנית). סיבוב אגן לאחור מיישר את העקומה המותנית. על ידי תרגול השרירים המבצעים תנועות אלה (השרירים הזוקפים של הגב וכופפי הירך מסובבים את האגן לפנים, ואילו שרירי הבטן ופושטי הירך מסובבים את האגן לאחור) ותנועות אלה יהיה לך קל יותר להשתמש במנח הניטראלי של עמוד השדרה בפעילויות היום יומיות.
קואורדינציה
שרירים חזקים צריכים לעבוד בתיאום. עם העלייה בחוזק השרירים התומכים בעמוד השדרה, חשוב לאמן שרירים אלה לעבוד יחדיו. כל פעילות גופנית דורשת אימון ותרגול. השרירים חייבים להיות מאומנים כך שהפעילות תהיה מבוקרת ונשלטת על ידי מבצעה. לשרירים מאומנים דפוסי תנועה בטוחים יותר של עמוד השדרה והם מצמצמים את הסיכוי לפציעה. אתה תצטרך ללמוד תרגילים שילמדו אותך לאמן את שרירי גבך לעבוד ביחד בשביל להגן על עמוד השדרה.
כושר אירובי
ולבסוף, תשומת הלב תתמקד בשיפור הכושר הכללי שלך. שרירים מקבלים את האנרגיה לפעילותם (ATP) באחת משתי דרכים:
תהליך אירובי בו נעשה שימוש בחומרי מזון (פחמימות ושומנים) ובחמצן, ושניתן להתמיד בו פרק זמן ממושך.
תהליך אנאירובי שאינו דורש חמצן, אך ניתן להתמיד בו למשך פרק זמן מוגבל. 
כאשר השרירים משתמשים בחמצן לצורך הפעילות, הם מסוגלים לנוע טוב יותר, ברציפות ובהמשכיות. המילה אירובי משמעותה ”עם חמצן”. אימון אירובי מאפשר לשרירים להשתמש מוקדם יותר וטוב יותר בחומרי המזון ובחמצן שלהם הם נדרשים בפעילות.

יתרון נוסף לפעילות הגופנית הוא שהפעילות גורמת לשחרור חומרים כימיים בשם ”אנדורפינים”’ לזרם הדם. חומרים אלו משמשים כמשככי כאבים טבעיים ויעזרו בצמצום כאביך. מכאן, הפעילות הגופנית יכולה לגרום לך להרגיש הרבה יותר טוב ולשלוט טוב יותר בכאבים שלך, והכול בדרך טבעית.  
   

×