התאמת אימון פיתוח הגוף למבנה גוף המתאמן

התאמת אימון פיתוח הגוף למבנה גוף המתאמן

לאנשים שונים מבנה גוף שונה, לכן תגובת הגוף לאימון שונה מאדם לאדם. מה שעובד עבור אדם מסוים לא בהכרח יעבוד עבור אדם אחר. אחת השיטות הידועות לסיווג אנשים על פי מבנה גופם נקראת “סומטוטייפס” SOMATOTYPES)). השיטה מבדילה בין שלושה מבני גוף עיקריים:
מבנה גוף אקטומורפי (ECTOMORPH) –  גוף עליון מוארך, ידיים ורגליים ארוכות, כפות ידיים ורגליים ארוכות                  וצרות ומעט מאוד מאגרי שומן. למבנה גוף זה חזה צר, כתפיים צרות ושרירים דקים וארוכים.
מבנה גוף מזומורפי (MEZOMORPH) – חזה גדול, גו ארוך, מבנה שרירי יציב וחזק מאוד.
מבנה גוף אנדומורפי (ENDOMORPH) – שרירים קצרים, פנים עגולות, צוואר קצר, ירכיים רחבות ומאגר שומן גדול.

אין אדם המורכב לחלוטין ממבנה גוף אחד ויחיד, אלא משילוב של כל שלושת מבני הגוף, כאשר אחד מהם דומיננטי יותר. כל אחד ממבני הגוף יכול להתפתח עם האימון והתזונה המתאימים לו, יחד עם זאת, אנשים שונים עם מבנה גוף שונה יצטרכו להתאמן בצורה שונה, גם במידה ומטרותיהם דומות.

אימון לבעלי מבנה גוף אקטומורפי
המטרה הראשונה של בעלי מבנה הגוף האקטומורפי היא להעלות משקל ומסה שרירית. יש צורך לפתח את הכוח והסבולת, כאשר למעשה העלאת המסה השרירית תהיה די איטית. על מנת להאיץ את העלייה במסה השרירית מומלץ להתאמן על התרגילים הבסיסיים ולכלול גם תרגילי כוח הבונים מסה מרבית. עליכם להתאמן אימונים מלאים, אך קחו פרקי מנוחה ארוכים יותר אם אתם זקוקים לכך. אכלו יותר קלוריות ממה שאתם מורגלים, והשתמשו באבקות לעלייה במשקל (WEIGHT-GAINERS) ומשקה חלבונים כתוספת למזון שאתם צורכים. השתדלו לצמצם את האימון האירובי שלכם, כך שהקלוריות שתצרכו ישמשו בעיקר לבניית השרירים.

אימון לבעלי מבנה גוף מזומורפי
לבעלי מבנה גוף מזומורפי יהיה קל יחסית לפתח מסת שרירים גדולה, אך הם יצטרכו לכלול מגוון תרגילים בתכנית האימונים שלהם, כך שהשרירים שלהם יתפתחו באופן פרופורציונלי ומעוצב ולא סתם באופן נפוח ומגושם. מומלץ על שילוב של תרגילי כוח ומגוון של תרגילי עיצוב מסוגים שונים לשם פיתוח מבנה גוף פרופורציונלי, סימטרי ומעוצב. על האימונים להיות ארוכים והמנוחות קצרות. בעלי מבנה גוף מזומורפי מגיבים טוב לאימונים לכן אין צורך באימונים סופר ארוכים. דיאטה מאוזנת תכלול כמות מספקת של חלבון ותשמור על רמת קלוריות קבועה לאורך זמן. 

אימון לבעלי מבנה גוף אנדומורפי
לבעלי מבנה הגוף האנדומורפי לא יהיה קשה לבנות מסה שרירית, אך הם יתקשו להוריד את מסת השומן ויצטרכו להיות זהירים ולא לעלות במשקל. עליכם להתאמן באימונים הכוללים מספר גבוהה של סטים ומספר רב של חזרות בכל סט, כאשר פרקי המנוחה קצרים. על מנת לשרוף כמה שיותר שומן מומלץ לשלב גם אימון אירובי לשם שריפה נוספת של קלוריות. מומלץ על דיאטת הדלת קלוריות הכוללת את הכמות המינימלית המספקת של אבות המזון (חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים) הדרושים לגוף לשם תפקוד תקין.







 
×