מניעה וטיפול בהשמנה בעזרת פעילות גופנית

כותב: אולימפוס הקמת יעוץ תכנון ליווי בניית חדרי כושר

 מניעה וטיפול בהשמנה בעזרת פעילות גופנית

 

בישראל, כמו בארצות המערב אורח החיים הבלתי פעיל גרם למצב שההשמנה הפכה לאחת מבעיות הציבור הגדולות ביותר והתברר כי שיעור התמותה בקרב בעלי משקל-יתר עלול להגיע עד ל 50% ויותר מזה של בני אדם שמשקלם תקין. בנוסף לכך ההשמנה גורמת ליצירת דימוי עצמי שלילי, לירידה באיכות חיים, וכרוכה בסבל רב הן של החולים והן של בני משפחותיהם.

ישנם גורמים רבים להשמנה (גנטיים, מטאבוליים, נפשיים, התנהגותיים וחברתיים). אך בסופו של דבר ההשמנה נגרמת בשל חוסר איזון בין כמות האנרגיה שגוף האדם צורך במזון לכמות האנרגיה שנעשה בה שימוש לצורך פעילות גופנית וקיום הגוף.

בשנים האחרונות גברה המודעות לתרומתה החשובה של הפעילות הגופנית והשפעתה על הרכב רקמות הגוף וזאת בנוסף לשינוי אורח החיים התזונתי והרגלי האכילה של האדם השמן. להלן סקירה קצרה של השינויים המתרחשים בעקבות הפעילות הגופנית והמסייעים בהפחתת משקל ו/או בשינוי הרכב רקמות הגוף:
 
o       המאמץ הגופני כרוך בעלות אנרגטית נוספת המגבירה את הוצאת הקלוריות היומית מה שמסייע ביצירת מאזן קלורי שלילי.

  • שיפור הסבולת האירובית (האווירנית) יגרום להעדפת השימוש בחומצות שומן כמקור אנרגיה ולכן יגביר את פירוק רקמת השומן.
  • אימוני כוח יגדילו את מסת השרירים הצורכת אנרגיה רבה יותר גם בזמן מנוחה ולכן מגבירה את הקצב המטאבולי הבסיסי BMR)) ואת מידת השימוש הכללית באנרגיה, כתוצאה מכך הרכב רקמות הגוף ישתנה ותגדל מסת הגוף הרזה ותפחת כמות השומן.
  • ההתאוששות ממאמץ גופני ותהליכי הבנייה שבין האימונים צורכים גם הם אנרגיה.
  • עליה בטמפרטורת הגוף במאמץ ובהתאוששות מגבירה את המטאבוליזם ולכן תורמת להוצאת הקלוריות הכללית וליצירת מאזן קלורי שלילי.
  • הפיכת הפעילות להרגל מהנה יוצרת המשכיות בתהליך הירידה במשקל ו/או שמירה על הרכב גוף תקין.